söndag 9 januari 2011

Tack och hej!

Vårt "fat camp" höll ganska länge eller kanske inte...


Tillbaka i Sverige igen. Har knappt varit utanför dörren...det har regnat en del här! Känns både tråkigt och skönt att vara hemma igen. Det man saknat är en bra säng/dusch och skidskytte(Anna).
Annars har vi haft det toppen. Känns som vi varit väldigt positiva då det varit en del motgångar. Ett tag var vi ju inte ens säkra på att komma iväg... Då är det lätt att snabbt glömma cyklande thailändare på Phi Phis smala gator ("beepbeep"), dåliga boenden, regn, äckliga djur, bångstyriga tuktukförare, halvkass service och kläder som aldrig torkar och inte luktar särskilt gott.

Däremot kommer vi lätt ihåg fina stränder, klart vatten, soliga dagar, mysiga strandbarer, trevliga utflykter, rolig shopping och hur enkelt det att resa/leva i Thailand/Malaysia!



Tack alla som följt oss!
En sista bild på Lucy:)

Bangkok


Baggagekaos på båten till Phuket, tålamod...

Vi kom fram till Bangkok på kvällen, lite senare än vi tänkt då taxichauffören körde oss till fel hotell... Ingen större överraskning. Det gäller att ha tålamod i den staden, allt tar lång tid. Vi gav oss ut till shoppingområdet runt Siam Square. Först får man övertyga tuktukföraren att man vill åka direkt dit man ska efter som de helst vill köra till olika butiker för att själva få bensinkuponger.
Sen hittade vi ett litet "mobilt disco" utanför hotellet där vi slog oss ner och drack några öl.



Nattamat = majskolv

Nästa dag åkte vi till Wat Po för att titta på den liggande Buddhan, 46 m lång och 15 m hög, imponerande.


Sen var det MBK som gällde! Vi handlade kanske inte så mycket som vi tänkt men det blev några väskor, skor, armband och thaikläder.


Sista kvällen på den här långa härliga semestern tillbringade vi i en skybar på Bangkoks högsta hotell.


Anna var övertygad om att flyget hem skulle gå klockan 12:25 men när Anki dubbelkollade (som tur var) visade det sig att planet visst gick kl 9:20. Klockan 6:30 tog vi taxi till flygplatsen. Stod ett par timmar i passkontrollkö och fick mer eller mindre rusa till vår gate. Som sagt allt tar lång tid!

Flygresan till Helsinki gick strålande, drygt 10 h. Inga fulla finnar och en massa bra filmer:)
Vi fick vänta ett par timmar innan flyget till Göteborg där Carro hämtade upp två slitna resenärer...

tisdag 4 januari 2011

Sista dagen pa stranden

Idag klev vi upp tidigt, forsokte ata lite frukost har pa hotellet. Men det gick inte sa bra, under all kritik. Vi kopte med oss en macka, hyrde en longtailbat och for till Maya Beach. Det ar en riktig turistattraktion da "The beach" spelades in dar for sisadar 15 ar sedan...(har kanns det som filmen precis haft premiar:))

Vi var dar tidigt och fick njuta av den fina stranden och klara vattnet innan invasionen startade. Turistbat pa turistbat anlande och ljudnivan var allt annat an avslappnande. Vi kande oss inte direkt unika!


Fore...

Efter...

Vadret har varit helt stralande och vi har verkligen utnyttjat var sista stranddag till max. Efter lunch la vi oss pa Ton Sai beach och hade lite svart att slita oss... Nasta stranddag blir val om ett halvar eller sa!


Snorkling kan vara kul men inte om man vill vara snygg

Anki valde en fin Lexingtonblus till discot, de flesta andra hade lite mindre pa sig... som ni ser


Red Team (som tjejerna i receptionen kallar oss) testade "fiskmassage" Lite obehagligt men framfor allt kittligt


Nu finns det plats i ryggsacken som vi snart tanker fylla upp!
Klockan 9 imorgon gar farjan till Phuket. Darifran flyger vi till Bangkok.

söndag 2 januari 2011

Koh Phi Phi

Vi har bestamt oss for att stanna har tills det ar dags for Bangkok. Sa kandes det inte nar vi anlande i torsdags. Det var genommulet och helt hysteriskt med folk. Anna ville vanda redan pa piren. Svart med boende var det ocksa men nu har det lost sig bra. Vi bor pa View point resort som vi aven bodde pa forra gangen. Grym utsikt, tycker aven myggen...
Nyar firade vi pa stranden med "varannan ol/vin", bra ide just da, lite samre dagen efter. Det var i vilket fall fullt med folk och vi vadade ut i vattnet och kollade pa fyrverkerier vid tolvslaget. Kul!
Annars har vi lugna dagar, ligger pa stranden och njuter av sol och bad. I morse tog vi en promenad upp till View point. Det ar ju ofta sa med oss att vi kommer alltid fram men kanske inte pa det smidigaste sattet. Den har gangen tog det over en timma dit och en kvart ner...

Dagens longtail gick till Long Beach

fredag 31 december 2010

Gott nytt ar!


Dags att lamna Koh Lipe
Var balkong pa Charlies, Koh Muk. Har fick vi tillbringa en del tid pga vadret:)

Pa vag in grannens bungalow... Vi sov lite oroligt pa natten.
Formiddagslur i "master bedroom"

Annu ett husdjur

Pa vag till Koh Phi Phi som ni kan se pa klisterlapparna!

Anki har bytt ut 10-kaffet mot en Kiwi shake!
Underhallning no 1, fire show, vi var grymt imponerade innan Mr Jung tappade kontrollen over sin eldstav som hamnade pa en panikslagen turist.
Thailandare vet hur man festar. Vi kande oss lite stela vid sidan av med ett litet glas vin i handen...

Gott nytt ar pa er alla fran oss!

onsdag 29 december 2010

Regn, regn, regn

Efter en 3 timmars battur hamnade vi pa Koh Muk. Vi checkade in pa Charlies, en valdigt trevlig resort med bra restaurang= pasta/pizza pa menyn. (Har rader verkligen lugnet som Cia sa...) Nar vi bokade fanns det bara bambuhyddor kvar men vart boende nu ar anda battre an sist...
Vi borjade med att lagga oss vid poolen for att vila lite efter var langa resa:) Efter en timma vaknade vi av regnet och sen har det bara fortsatt. Idag tog vi en longtail till Emerald cave tidigt innan alla turistbatar anlande. Lite kusligt att simma in i en becksvart grotta, tur att guiden hade ficklampa.
Sen har vi tillbringat resten av dagen pa var uteplats med bok tillsammans med allt for manga flugor. Det blev aven en lang sovstund, skont!
Efter en timmes aroma therapy massage kanns det som vi ar pa gang igen! Imorgon tar vi baten till Koh Lanta for att direkt fortsatta till Phi Phi.
Ps Vi har ett nytt husdjur, en stor eremitkrafta som kalasar i var papperskorg...

måndag 27 december 2010

Lipe resort...

Har kommer nagra bilder till forra inlagget!

Utsidan ar val okej...

Badrummet ar inte godkant


Anna ar redo for natten. De forsta orden hon yttrade i morse var "-Jag hatar den har javla sangen!"

Men det ar alltid trevligt med husdjur:)