söndag 30 december 2007
Ao Nang, Krabi
Igar eftermiddag tog vi baten fran Phi Phi till Ao Nang i Krabi. Vi hade inget boende bokat men det loste sig ratt bra. Visst, vi hamnade inte direkt i centrum men det har vi andrat pa nu. Det verkar ju alltid sa svart nar man kommer under "peak season" men vi ar backpackers med rutin och utan hoga krav:). Sa nu bor vi 20 m fran Mc Donalds och 300 m till stranden. Kanns helt ok for 160kr/natten, men agarna varnade oss for att det ska bli thaifest ikvall. Vi tar igen det imorgon da vi ska fira in det nya aret. Vi ar ratt vana vid att vakna pa natterna av diverse ljud. Inatt vaknade vi kl 05.00 av muslimska boneutrop. Jag fiskade fram mina oronproppar och Anki stoppade fingrarna i sina oron (minus da fingrarna akte ur nar hon somnade...). Idag har vi haft en lang, varm dag pa stranden. Nastan lite for varmt om vi far klaga? Sen lyxade vi vara solsvedda kroppar med en aloe vera massage. Vi kanner oss lite stela i kroppen efter alla daliga sangar och annu samre kuddar. Darfor bad vi om en rejal massage. De tog oss verkligen pa ordet, pa gransen till overdrivet... ont gjorde det! Har ar det shopping som galler, miniraknarna kommer fram direkt. Det ar latt hant att man blir lite dumsnal och tjafsar om nagra kronor! Men Anki ar nojd med dagens prutning!
Bananpannkaka
lördag 29 december 2007
torsdag 27 december 2007
Djurfest!
Mulen dag men en perfekt dag for snorklingstur runt on! Det var en heldagsutflykt med ett flertal stopp vid trevliga stallen. Vi har bland annat fatt se "The Beach stranden", Vikingagrottan och Bamboo Island. Men det basta av allt...
1. Monkey Beach, flera apfamiljer hoppade runt bland traden eller lat sig matas av turister. Hur mysigt som helst, vi stod dar en bra stund och bara tittade pa!
2. Shark Point, varken jag eller Anki ar val egentligen glada i att komma for nara alla vackra fiskar och blev lite nervosa nar guiderna sa att vi kunde se hajar. Men nar 2 revhajar kom glidande var det bara att ligga stilla och njuta av ogonblicket (med ganska hog puls).
Dagen har verkligen erbjudit bra snorklingsvatten, antligen lite farg pa korallerna och mycket fisk av manga olika arter, kul!

1. Monkey Beach, flera apfamiljer hoppade runt bland traden eller lat sig matas av turister. Hur mysigt som helst, vi stod dar en bra stund och bara tittade pa!
2. Shark Point, varken jag eller Anki ar val egentligen glada i att komma for nara alla vackra fiskar och blev lite nervosa nar guiderna sa att vi kunde se hajar. Men nar 2 revhajar kom glidande var det bara att ligga stilla och njuta av ogonblicket (med ganska hog puls).
Dagen har verkligen erbjudit bra snorklingsvatten, antligen lite farg pa korallerna och mycket fisk av manga olika arter, kul!
onsdag 26 december 2007
God fortsattning!
Vi hade annu en rolig dag/kvall med Mattssons. Det blev en hel del glada skratt framfor allt at solstralen Gustav. Han jagade bland annat spoken pa hotellet (tradgardsarbetare som skyddade sig mot solen...). Pa kvallen hittade vi ett litet thaihak och dar satt vi tills tidvattnet tvingade bort oss! Idag var det dags for annu en resdag! Men hall i er... allt flot pa hur smidigt som helst! Sa nu ar vi pa Phi Phi oarna och ska stanna i minst 3 natter. Kanns som det ar en annan puls har, reggaebarer pa stranden och en massa festglada resenarer. Idag ar det tre ar sedan tsunamin, bredvid vart hotell finns en minnespark for de som omkom har. Vi strosade runt, laste pa namnskyltar, meddelanden och blev valdigt kansliga. Undrar om det ar nagon cermoni pa stranden ikvall?
Ghostbuster!
tisdag 25 december 2007
God Jul!!!
Efter en vecka pa Koh Samui har vi akt vidare till Bang Tao Beach, Phuket. Dar semestrar Cia, Kenneth och Gustav. Bra for oss da Cia hjalpte oss med boende. Det ar svart over jul och det har ar ett "exlusivare" omrade. Men hon letade fram en liten backpackerhydda till oss! Resan hit var katastrof. Det dar med resdagar ar inget for oss:). Organisation under all kritik, ingen mat, noll information och 4 bussbyten. Pa nagot konstigt vis kommer man anda alltid till ratt stalle. Anna var valdigt ivrig pa att komma just till Phuket. Var framme och fragade de olika chaufforerna :Is this the bus to Phuket? sakert 10 ganger. Om hon fick nagot svar alls sa blev det Wait! Kan ha gjort ett nervost intryck infor medresenarerna... Julafton firades pa den underbara stranden har. Harligt med sallskap av familjen Mattson! Gustav fick upp oss ur solstolarna for att leka. Pa kvallen satt vi pa en restaurang vid havet, kakade, pratade och drack nagra ol! Vi lamnade tomteluvorna hemma till skillnad fran en del andra. En engelsk familj slog alla rekord, Pappan med blinkande luva, mamma med renhorn, rod klanning och barnen som tomtenissar. Gulligt!? De tyckte nog det for de tog en hel del foton under middagen. Imorgon tar vi baten till PhiPhi. Vi hoppas att ni har haft en riktigt bra julafton med mat, paket och allt vad julen innebar!
Bang Tao
fredag 21 december 2007
Party
Anna fick lagga ifran sig boken och ta fram partyhumoret. Vi tog en taxi till Chaweng, stor skillnad mot var lilla gata har pa Big Buddha Beach. Vi strosade runt bland affarer och passade pa att ata pa Burger King! Sen borjade festen... Varmde upp med varsin drink och tittade pa alla tokiga manniskor. Tyvarr kunde vi inte kommunicera med varandra forutom med teckensprak. Dj:n gav verkligen allt! Vi drog vidare till den storsta nattklubben, Green Mango och dar var det verkligen PARTY! Massa "glada" personer av alla de slag. Nar det stallet stangde for natten gick vi vidare till ett afterpartyplace, Solo. Och festen fortsatte till tidigt pa morgonen... Riktigt kul och lite galen kvall, precis vad vi behovde efter alla balkongfester. Dagen idag lamnar vi bakom oss...
Hard konkurrens...
torsdag 20 december 2007
Varmt!
Vi vaknade tidigt och kollade vadret. Efter en snabb frukost hamnade vi i solstolarna. Nagot var dock valdigt fel med var pool, tur att det bara ar 5 meter till havet. Det har varit varmt varre, manga bad och mycket vatten att dricka. Vi lamnade vart hotell for att hitta en trevlig lunchrestaurang och det gjorde vi. Hotellet erbjod god mat och vacker utsikt, men det kostade mer an vad vi ar vana vid... Det far vara vart det da vi slapp ha utsikt over var pool! Lagom till att det var dags att radda kroppen fran brannskador kom regnet igen. Det har vrakt ner i over en timma. Anna laser en jattebra bok just nu och kan bara inte sluta, "Smuts". Sa vi hoppar over det planerade partyt ikvall och tar fram bockerna:). Moget beslut! Men kanske lite trakigt... vi far se vad som hander!
Sugen pa ett dopp?
onsdag 19 december 2007
Och sa kom regnet...
Efter en regnig dag vid hotellet var det dags att hitta pa nagot. Vi bokade en snorklingstur till Koh Tao som ar kant for de finaste korallreven i Thailand. Vi fick vara med om en riktigt bra organiserad utflykt (vid ankomsten knots blaa band runt vara handleder:)). Fick snorkla pa tva olika stallen och det var fint! Sag en massa olika fiskar och fina koraller. Vi fick syn pa en fantastiskt stor fisk som Anna blev nyfiken pa och simmade narmare. Efter ett tag tyckte jag att den aven fick syn pa mig och simmade med stressade simtag en bit bort, utan att vanda mig om... Vi hade ingen sol men klarade oss fran regn anda tills det var dags att satta sig pa baten hem. Fordelen med mulna dagar ar att det borjar minska pa vart bibliotek!
måndag 17 december 2007
Tillbaka i Thailand
Nu behover vi semester efter alla intryck i Kambodja. Vi bokade flyg till Bangkok och tog oss till flygplatsen i en Tuk-Tuk efter ett besok pa Cental Market (5 vaningar stort varuhus). Daligt shoppingresultat, vi fick endast med oss en DVD "Gone, baby gone". Vi hade bokat hotell pa Koh Samui och tankte spontankopa flygbiljett pa Bangkoks flygplats. Men det gick inget vidare... Fullbokat och installda flighter. Vi chansade och stallde oss i standbyko och det lyckades! Efter 5h vantan kom vi ivag. Klockan var 01.00 nar vi kom fram till Mermaid Resort som ligger pa Big Buddha Beach. Bra pris, fint rum och lage precis vid stranden. Vi har bokat 5 natter, kanns skont. Efter en dag har kanns det som hotellets ovriga gaster inte har samma mal med sin resa som oss. Vi vill inte vara fordomsfulla men paren som bor har verkar inte haft nagon langre relation. Vi kallar det kopt vanskap...
Dagen tillbringades vid poolen, faktiskt mest i poolen da det har varit tokvarmt!
Phnom Penh
Vi bestamde oss for att ta oss till Kambodjas huvudstad med bat. Morgonon borjade sadar, vi skulle bli hamtade kl 06.00. En kvart for tidigt rusar en stressad kambodjan in i rummet och sager att baten gar. Lugnt papekar vi att vi bara ska packa fardigt vaskorna. Det tycker han var onodigt och sager att vi ska komma... Nar vi nar hamnen ar det fullstandigt kaos. Den fina speedboaten med matservering som vi forestallt oss stod inte dar. Daremot en minimal bat som var helt fullproppad. Vi balanserade oss ut pa en smal planka, inte latt med 15 kilo pa ryggen! Da kom nasta problem. Polisen kom och vi fick hora att det var Danger, danger, very much waves and to much people on the roof. Vi avvaktade, satt kvar och nar tillrackligt manga klivit av gav vi oss ivag. Vi var inte sa tuffa i borjan, holl oss fast ordentligt dar pa taket och blev ordentligt nerskvatta! Men det blev battre. Vi fick en fin resa (6h) pa floden fram till Phnom Penh. Vi larde oss att solen tar bra pa sjon, resultat: bonnabranna!
Det var full fart i PP, massa folk, mycket trafik och en hel del tiggare/forsaljare. Vi hann med tre lite annorlunda sevardheter.
1. Killing fields. Vi klev in med en klump i magen, kandes inte alls bra. Men pa nagot satt var det rofyllt inne pa omradet. Vi var nastan ensamma bland de 86 massgravarna dar ca 9000 dog. Det fanns ett minnesmonument dar skallarna var sorterade efter alder och kon. Bland gravarna lag fortfarande klader, tander och ben fran de doda.
2. Kungliga palatset. Manga guldglittriga tempel blev det... En minut innan stangning rusade vi in for att se den stora sevardheten silverpagodan!
3. Tortyrmuseet Tuolsleng. Vi vandrade runt bland "rummen" dar tusentals blivit torterade under Pol Pot-regimen. Klumpen i magen var tillbaka. Gar inte att forsta hur grymt de har manniskorna behandlades. Vi sag foton pa fangarna, berattelser och tavlor malade av de som overlevt. I rummen fanns foton pa hur det sag ut nar de doda hittades. Sangar, tortyrredskap, blod fanns kvar. Obehagligt!
Vi hann aven raka ut for en turistfalla. Vi var sugna pa en Lucky Burger och ville snabbt dit. Pa vagen kom en glad cykloforare och han visste precis vart det lag... Efter en kvarts jobbig cykeltur for hans del bad vi honom stanna. Da var vi pa helt fel plats (precis som det stod i guideboken...)
Har satt vi
Det var full fart i PP, massa folk, mycket trafik och en hel del tiggare/forsaljare. Vi hann med tre lite annorlunda sevardheter.
1. Killing fields. Vi klev in med en klump i magen, kandes inte alls bra. Men pa nagot satt var det rofyllt inne pa omradet. Vi var nastan ensamma bland de 86 massgravarna dar ca 9000 dog. Det fanns ett minnesmonument dar skallarna var sorterade efter alder och kon. Bland gravarna lag fortfarande klader, tander och ben fran de doda.
2. Kungliga palatset. Manga guldglittriga tempel blev det... En minut innan stangning rusade vi in for att se den stora sevardheten silverpagodan!
3. Tortyrmuseet Tuolsleng. Vi vandrade runt bland "rummen" dar tusentals blivit torterade under Pol Pot-regimen. Klumpen i magen var tillbaka. Gar inte att forsta hur grymt de har manniskorna behandlades. Vi sag foton pa fangarna, berattelser och tavlor malade av de som overlevt. I rummen fanns foton pa hur det sag ut nar de doda hittades. Sangar, tortyrredskap, blod fanns kvar. Obehagligt!
Vi hann aven raka ut for en turistfalla. Vi var sugna pa en Lucky Burger och ville snabbt dit. Pa vagen kom en glad cykloforare och han visste precis vart det lag... Efter en kvarts jobbig cykeltur for hans del bad vi honom stanna. Da var vi pa helt fel plats (precis som det stod i guideboken...)
fredag 14 december 2007
En dag bland tempel
Vi var tidigt uppe och gav oss ivag med Mao, var chauffor. Harlig kansla att kliva over vallgraven och narma oss huvudtemplet Angkor Wat. Dar var vi nastan ensamma och det blev en hel del fina kort. Kameran anvandes flitigt hela dagen, kanske lite overdrivet men vi gillar ju foton! Totalt blev det fyra tempel och absoluta favoriten ar Bayon, helt galet tempel som bestar av 216 stora ansikten. Darefter kommer "Djungeltemplet" (Dar Tomb Raider spelades in). Stora tradrotter har forstort templet men det ser riktigt haftigt ut! Vi satsade rejalt och tog oss till "Kvinnornas Citadell", En timma enkel resa med Tuk-Tuk, som bonus fick vi lite kambodjanskt vardagsliv. Dar avslutade vi dagen med en kvarts visit. Vi sov gott i Tuk-Tuken pa vag tillbaka... Nar vi kom hem var det dags att avlona betjanten, han var visst inte for free:) istallet hade han saltat notat som stannade pa 50 USD. Det fick han inte....
Kanonkul dag!
Dagens ris: desperata forsaljare utanfor templen som haller pa med monkeybusiness... Vi har visat attityd och hallt i planboken!
Klass 4a pa Angkor Wat...
Kanonkul dag!
Dagens ris: desperata forsaljare utanfor templen som haller pa med monkeybusiness... Vi har visat attityd och hallt i planboken!
onsdag 12 december 2007
Kambodja
Sitter pa ett internetcafé i Siam Reap. Var VIP-resa blev inte som vi tankt oss... Det blir latt sa pa resor. Det tog 15 timmar, massa bussbyten, pass/visumkontroller och allmant kaos. Vi var nagot trotta nar vi antligen kom fram! Vagen hit var samre an Ormebackevagen i Nybo for er som kanner till den. Detta ledde till att bussen korde 15 mil pa 6 timmar. Vagdammet yrde in, vaskorna och vi var helt rodbruna, lackert... Men gladjeamnet var att var guide agde ett guesthouse, riktigt mysigt. Dar bor vi nu for 42kr/natten. Vi har aven fatt en personlig "betjant'', visst han ar trevlig men nu borjar det bli for mycket. Han sitter med vid frukost, kor oss overallt och vill garna fixa allt for oss. Vi ar vana att klara oss sjalva! Ikvall fick vi overtyga honom lange att vi klarade oss hem pa egen hand efter middagen vid Old Market. Vi har haft en toppendag valde bort tempel och hamnade pa solstolen. Hyrde in oss pa ett lite finare hotells pool. Vi behovde ta igen oss efter bussresan... Vi tog oss till Angkor Wat for att se solnedgangen tillsammans med alla Kambodjas turister. Tyvarr ingen storre upplevelse. Imorgon blir det heldag med Tuk-Tuk ( betjanten kor) till utvalda tempel. Vi ska ivag tidigt for att forhoppningsvis slippa den varsta turistinvasionen.
Ps. Ny favoritdryck Angkor Beer...
Ha det gott, vi hors!
måndag 10 december 2007
Elefanter!
Vi har tillbringat dagen med elefanter. Blir alltid imponerad av hur stora dessa djur faktiskt ar. Med mycket respekt fick vi folja 2 elefanter ner till vattnet, sen var det bara att slanga av sig kladerna och hoppa i. Det var skrubbning pa schemat. Jag fick hoppa upp pa ryggen och tvattade en flack bakom orat valdigt ren. Pa bestallning duschade elefanten vatten over mig. Alla skrattade gott, jag lite krystat... Jag och Anki var ivriga, stod forst i kon nar det var dags for trekking. Tror det gav resultat, elefanten var grym! Efter nastan en timmes skumpande i korgen fick vi hoppa fram och rida pa huvudet. Lite spant men riktigt roligt! Undrar om elfanterna hade lika trevligt??? Till sist fick vi mata vara vanner, de ater ju en del. Sista kvallen pa Koh Chang, vi letar nog upp vart favoritstalle pa stranden for nagra Singha! Imorgon blir det tidig uppgang, 7:40 gar VIP-bussen mot Siam Reap, Kambodja! Bussresan pa ca 10h kanns sadar, men forhoppningsvis vart besvaret...
Shoppingresultat: Birkenstocktofflor, solglasogon och bikini. Prutningen har gatt trogt men vi kanner oss ratt nojda da vi fatt garanterat att det ar akta varor:)
Anki var forst i vattnet!
Koh Changs basta elefant...
Bananutdelning
Shoppingresultat: Birkenstocktofflor, solglasogon och bikini. Prutningen har gatt trogt men vi kanner oss ratt nojda da vi fatt garanterat att det ar akta varor:)
söndag 9 december 2007
Highspeed internet???
Vi hade tankt bjuda pa lite fler bilder men det fungerar inte riktigt som det ska... Vi aterkommer!
Lata dagar!
Nu ar vi tillbaka pa Koh Chang efter total avslappning pa Koh Maak. Vi bestamde oss for att stanna en dag extra och blev da uppgraderade till en lyxigare variant av hydda till samma pris! Var tolkning ar att de tyckte vi var sa trevliga, kan ocksa bero pa att "var" hydda redan var bokad eller... att Anki dricksat ratt bra kvallen innan. Vi gjorde en dagsutflykt till Koh Kham, gungornas o. Okej snorkling och klart vatten. Fick en "kompis" fran Bromolla som pa valdigt kort tid hann beratta om sina tidigare resor, priser, jobb och hur brun han tankte bli till jul (da han skulle jobba hela dagen men han var ledig pa nyar) Kul kille! Idag fick vi kanna pa backpackningens baksida. Efter batresan tillbaka var det dags att skaffa boende. Det ar riktigt mycket folk har nu. Anna med sin lararlon ville hitta ett billigt boende, det tog tid och kraft. Men vi har hittat ett lagom sunkigt rum for 140kr. Vi har varit i farten ordentligt och bokat utflykter. Imorgon Elefanter och pa mandag Kambodja! Maste bara tillagga att vadret ar fantastiskt, inte ett moln:)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)