måndag 17 december 2007

Phnom Penh

Vi bestamde oss for att ta oss till Kambodjas huvudstad med bat. Morgonon borjade sadar, vi skulle bli hamtade kl 06.00. En kvart for tidigt rusar en stressad kambodjan in i rummet och sager att baten gar. Lugnt papekar vi att vi bara ska packa fardigt vaskorna. Det tycker han var onodigt och sager att vi ska komma... Nar vi nar hamnen ar det fullstandigt kaos. Den fina speedboaten med matservering som vi forestallt oss stod inte dar. Daremot en minimal bat som var helt fullproppad. Vi balanserade oss ut pa en smal planka, inte latt med 15 kilo pa ryggen! Da kom nasta problem. Polisen kom och vi fick hora att det var Danger, danger, very much waves and to much people on the roof. Vi avvaktade, satt kvar och nar tillrackligt manga klivit av gav vi oss ivag. Vi var inte sa tuffa i borjan, holl oss fast ordentligt dar pa taket och blev ordentligt nerskvatta! Men det blev battre. Vi fick en fin resa (6h) pa floden fram till Phnom Penh. Vi larde oss att solen tar bra pa sjon, resultat: bonnabranna!
Det var full fart i PP, massa folk, mycket trafik och en hel del tiggare/forsaljare. Vi hann med tre lite annorlunda sevardheter.
1. Killing fields. Vi klev in med en klump i magen, kandes inte alls bra. Men pa nagot satt var det rofyllt inne pa omradet. Vi var nastan ensamma bland de 86 massgravarna dar ca 9000 dog. Det fanns ett minnesmonument dar skallarna var sorterade efter alder och kon. Bland gravarna lag fortfarande klader, tander och ben fran de doda.
2. Kungliga palatset. Manga guldglittriga tempel blev det... En minut innan stangning rusade vi in for att se den stora sevardheten silverpagodan!
3. Tortyrmuseet Tuolsleng. Vi vandrade runt bland "rummen" dar tusentals blivit torterade under Pol Pot-regimen. Klumpen i magen var tillbaka. Gar inte att forsta hur grymt de har manniskorna behandlades. Vi sag foton pa fangarna, berattelser och tavlor malade av de som overlevt. I rummen fanns foton pa hur det sag ut nar de doda hittades. Sangar, tortyrredskap, blod fanns kvar. Obehagligt!
Vi hann aven raka ut for en turistfalla. Vi var sugna pa en Lucky Burger och ville snabbt dit. Pa vagen kom en glad cykloforare och han visste precis vart det lag... Efter en kvarts jobbig cykeltur for hans del bad vi honom stanna. Da var vi pa helt fel plats (precis som det stod i guideboken...)
Har satt vi
Ipod= bra tidsfordriv

Minnesmonument

Tortyrrum



Inga kommentarer: