Det var full fart i PP, massa folk, mycket trafik och en hel del tiggare/forsaljare. Vi hann med tre lite annorlunda sevardheter.
1. Killing fields. Vi klev in med en klump i magen, kandes inte alls bra. Men pa nagot satt var det rofyllt inne pa omradet. Vi var nastan ensamma bland de 86 massgravarna dar ca 9000 dog. Det fanns ett minnesmonument dar skallarna var sorterade efter alder och kon. Bland gravarna lag fortfarande klader, tander och ben fran de doda.
2. Kungliga palatset. Manga guldglittriga tempel blev det... En minut innan stangning rusade vi in for att se den stora sevardheten silverpagodan!
3. Tortyrmuseet Tuolsleng. Vi vandrade runt bland "rummen" dar tusentals blivit torterade under Pol Pot-regimen. Klumpen i magen var tillbaka. Gar inte att forsta hur grymt de har manniskorna behandlades. Vi sag foton pa fangarna, berattelser och tavlor malade av de som overlevt. I rummen fanns foton pa hur det sag ut nar de doda hittades. Sangar, tortyrredskap, blod fanns kvar. Obehagligt!
Vi hann aven raka ut for en turistfalla. Vi var sugna pa en Lucky Burger och ville snabbt dit. Pa vagen kom en glad cykloforare och han visste precis vart det lag... Efter en kvarts jobbig cykeltur for hans del bad vi honom stanna. Da var vi pa helt fel plats (precis som det stod i guideboken...)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar