onsdag 12 december 2007

Kambodja

VIP buss i Kambodja
Privatchauffor

Sitter pa ett internetcafé i Siam Reap. Var VIP-resa blev inte som vi tankt oss... Det blir latt sa pa resor. Det tog 15 timmar, massa bussbyten, pass/visumkontroller och allmant kaos. Vi var nagot trotta nar vi antligen kom fram! Vagen hit var samre an Ormebackevagen i Nybo for er som kanner till den. Detta ledde till att bussen korde 15 mil pa 6 timmar. Vagdammet yrde in, vaskorna och vi var helt rodbruna, lackert... Men gladjeamnet var att var guide agde ett guesthouse, riktigt mysigt. Dar bor vi nu for 42kr/natten. Vi har aven fatt en personlig "betjant'', visst han ar trevlig men nu borjar det bli for mycket. Han sitter med vid frukost, kor oss overallt och vill garna fixa allt for oss. Vi ar vana att klara oss sjalva! Ikvall fick vi overtyga honom lange att vi klarade oss hem pa egen hand efter middagen vid Old Market. Vi har haft en toppendag valde bort tempel och hamnade pa solstolen. Hyrde in oss pa ett lite finare hotells pool. Vi behovde ta igen oss efter bussresan... Vi tog oss till Angkor Wat for att se solnedgangen tillsammans med alla Kambodjas turister. Tyvarr ingen storre upplevelse. Imorgon blir det heldag med Tuk-Tuk ( betjanten kor) till utvalda tempel. Vi ska ivag tidigt for att forhoppningsvis slippa den varsta turistinvasionen.
Ps. Ny favoritdryck Angkor Beer...
Ha det gott, vi hors!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Anna med resesällskap! Allt låter härligt och lite lyxigt med VIP.Jag vill också ha en betjänt!Idag har vi pysslat i klassen, MED ALLA!!!!! Allt har gått väldigt bra så du kan vara lugn. Snart är det Lucia. Vi har döpt om dig till Sankt Nikolanna! Anledningen är alla de paket som de glada små gossarna fått öppna, mycket populärt må du tro.Må så gott! (Hälsa betjänten). Monica och klass 4A.

Anonym sa...

Hej Anna!
Ta det försiktigt med Angkor Beer
(och med betjänten)!
Men allvarligt - det märks att ni har det jättetrevligt. Fortsätt med det!
En mycket nära släkting till mig är i Siam Reap just nu. Vem vet -
hon kanske var med och trängdes vid den turistiska solnedgången.
Kram Elisabet

Anonym sa...

Oj, Ormebacksvägen går ju knappt att köra moppe på! Hoppas ni inte ska ni samma väg tillbaka...
Men ni verkar ju ha en kul tripp!

cina sa...

Hej på er! Jo det är sant, det är Cina som skriver! Vi fattade inte riktigt hur vi skulle skriva, jag och min i vanliga fall smarte man men nu tror jag att jag har kommit rätt. Vilken härlig semeter ni har! En del äventyr som inslag förstår jag....Vi blir ialla fall väldigt avundsjuka och önskar att vi vat där! Här hemma var Oscar med i sitt första luciatåg igår - han hade två mycket stolta föräldrar! Ta hand om er och ha det kanonbra! många kramar cina